Wist u dat gas besparen mogelijk is door CV instellingen te verbeteren? Tot een aantal maanden geleden wist ik dit ook niet. Bij toeval ontdekte ik dit op internet en het blijkt zelfs zo te zijn dat je ook op stroomkosten kunt besparen door de instellingen van CV-ketel te verbeteren.
Op de modernere CV-ketels kun je tegenwoordig steeds makkelijker instellingen veranderen. Dus als je weet welke instellingen veranderd zouden moeten worden kun je dit ook als niet CV-technicus simpel doen, natuurlijk met behulp van de handleiding/website van de fabrikant.
De reden dat dit vaak niet gedaan wordt bij de plaatsing is meestal nalatigheid van de CV-installateur of wordt er simpelweg geen tijd voor uitgetrokken.
Eén van de instellingen blijkt bij de meeste installaties niet te kloppen en dat is het ingestelde vermogen van de ketel. Het vermogen van een verkochtte CV-ketel ligt vaak vele malen hoger dan noodzakelijk is. Het vermogen van de ketel terugschroeven zorgt er voor dat deze niet als een race-auto op vol vermogen gaat stoken maar dit veel geleidelijker gaat doen en ook rustiger blijft stoken. Immers een auto waarmee je rustiger optrekt verbruikt ook minder brandstof dan een auto die vol gas vertrekt.
Maar op welk vermogen moet je dan je ketel instellen? Op de volgende webpagina wordt dit helder uitgelegd (onder het kopje: bereken het vermogen) :
http://www.vandomburg.net/bespaar-energie-met-cv-tuning/cv-ketel-instellen-en-afregelen/
Ook de overige pagina’s van deze website zijn zeer verhelderend en zullen u goed kunnen uitleggen welke instellingen er toe doen.
CV-tuning = gas besparen
De term waarmee het optimaliseren van de CV-installatie, en dus gas besparen, veelvuldig voorkomt op het internet is het zogenaamde “CV-tuning” . Met deze term in het achterhoofd zult u in staat zijn veel informatie te vergaren via Google en u zult zien dat gas besparen hiermee een stuk dichterbij komt.
Uiteraard is het verstandig om zelf altijd logisch na te blijven denken of bepaalde suggesties voor u ook zullen werken want immers bepaalde instellingen zijn merk-specifiek of zijn bijvoorbeeld wel van toepassing bij conventionele vormen van verwarming en gaan wellicht niet op voor vloerverwarming (of vice-versa).
Ook is het zo dat u proefondervindelijk moet vaststellen of bepaalde zaken voor u wel of niet iets opleveren, lees gas besparen. Om het effect op uw gasverbruik objectief te kunnen vaststellen, dus rekening houdend met weersomstandigheden, verwijs ik u graag naar een andere post op deze website genaamd: gemiddeld gasverbruik (immers verbruik meten met een buitentemperatuur van + 10 graden levert andere waarden op dan met -10 graden).
Een forum dat u niet mag missen, vanwege de vele berichten en grote verscheidenheid aan ervaringen op het gebied van CV-tuning, staat op de website van tweakers.net en is te vinden via de volgende link:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013/0
Deze pagina begint met een mooie introductie van aspecten op het gebied van CV-tuning en welke besparingen er mogelijk zijn.
In een later stadium zal ik een post wijden aan mijn eigen ervaringen op het gebied van CV-tuning en hiermee gas besparen, omdat het in mijn geval nog te vroeg is om zinnige conclusies te kunnen trekken.